منتدى السهر

مرحبا بك زائرنا العزير فى منتدى السهر
منتدى السهر هو منتدى عام وشامل لكل ما تحتاجه
فعليك بالدخول ان كنت عضو او التسجيل مجانا ان كنت زائر ويسعدنا انضمامك الى اسرتنا
ادارة منتدى السهر

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى السهر

مرحبا بك زائرنا العزير فى منتدى السهر
منتدى السهر هو منتدى عام وشامل لكل ما تحتاجه
فعليك بالدخول ان كنت عضو او التسجيل مجانا ان كنت زائر ويسعدنا انضمامك الى اسرتنا
ادارة منتدى السهر

منتدى السهر

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى عام والتسجيل مجانى للجميع

ابناء من الجحيم - قصة واقعية

ahmed hamada
    ahmed hamada
    مشرف القسم العام
    مشرف القسم العام

النوع : ذكر
    تاريخ الميلاد : 05/06/1985
     تقيم نشاط العضو تقيم نشاط العضو : 111
    المزاج : ابناء من الجحيم - قصة واقعية 26
    ابناء من الجحيم - قصة واقعية 28nvrt

ابناء من الجحيم - قصة واقعية Empty ابناء من الجحيم - قصة واقعية

مُساهمة من طرف ahmed hamada السبت 03 أبريل 2010, 7:46 pm

اشقاء من الجحيم
    دي قصة واقعية حصلت فعلا يا جماعة في بلدنا بس انا هغير اسماء الشخصيات اوك

القصة بدات بجوازحبشي من سعدية حبشي كان فلاح بسيط وكان والده فرحات راجل متسلط جدا ودايما يحاول يفرد سيطرته علي اللي حواليه كان مستعبد ولاده ومراتتهم لانه كان راجل بجدالبلد كلها بتحكي عنه فرحات راح فرحات جه مع انه كان فقير الا انه كان مخيف ومتسلط بس مع اهل بيته او نقدر نقول في مملكته
    كان مستاجر ارض وبيزرعهاوياكل من خيرها وكده يعني المهم بعدسنة من جواز حبشي وسعدية
    خلفو اول طفل ليهم وهي خديجة بعدها بسنتين خلفو محمود وبعده سعيدة وبعدها فرحات وبعده احمد وبعده السيدة وبعدها رضا يعني 7 بالصلاة عالنبي
    المهم كل الاولاد كانو فشلة ومش حابين التعليم اما محمود كان باين عليه من صغره علامات النبوغ والذكاء اما بقي بالنسبة للبنات فطبعا كان يسود قانون معندناش بنات تتعلم
    فرحات خد دبلوم صنايع واشتغل سواق واحمد خد دبلوم تجارة واشتغل محاسب في مدرسة
    اما محمود فدخل الثانوية العامة وجاب مجموع يدخله كلية الطي ولكن والده قال كفاية تعليم لحد كده
    اما والدته فاصرت ان ابنها يكمل تعليم وبخش الكلية بس المشكلة ان مصاريف الطب كتيرة وكان الكب مبيعينش اما التربية فكانت بتعين علطول المهم عقدو العزم ودخلوه كلية التربية
    ولان حبشي قال انه مش هيصرف علي تعليم محمود سعدية اصرت انها تصرف عليه كانت تقوم كل يوم الصبح اصدي الساعة 4 ص يعني تقوم تنزل الارض وتجمع شوية خضروات من الارض وتركب اول قطر وتنزل تبيعهموبفلوسهم تصرف علي محمود
    ولما ترجع تشوف شغل بيتها ولوازم ولادها وجوزها والارض والحيوانات وبعدين كانت بتعمل طوب لبن وتبيعه وتساعد بفلوسه في مصروف البيت
    تخيلو حياتها في الفترة دي كانت عاملة ازاي والست ماشتكتش ورضيت بحالها بجد تحترم
    الابنة الاولي او قطعة الجحيم الاولي خديجة ماقولكوش كانت بتضرب والدتها اللي هي سعدية ولما كان محمود يحاول يحوش عن امه ويضريها كانت تشتكي لجدها فرحات الكبير اللي ماكنش بيكدب خبر وكان يكرش محمود وامه من البيت ماهي اول خلفة ابنه الوحيد لازم يدلعها ولو علي حساب امها
    المصيبة الكبيرة كانت ان حبشي بيشرب حشيش كان مضيع فلوسه كلها علي الحشيش وكل يوم اصحابه في البيت حشيش واكل وصرف وكده
    وكل ده طبعا من مصروف البيت وكان ساعات بيضطر يستلف من الناس عشان يكفي اصحابه وسهراتهم كل ليلة
    طبعا متوقعين مين كان دايما يتعك فيها: محمود وامه طبعا كانت تزود شغلها وتحاول تعوض الفرق ومحمود كان يشتغل في الارض بجانب شغله في المدرسة
    مرت الايام ومحمود كان عايز يتجوز كان له واح زميله في الكلية واتعينو مع بعض في نفس المدرسة
    من كتر حبه فيه وفاخلاقه واللي اكيد بتنم عن اخلاق والده اللي كان اشهر من النار علي العلم في بلدنا زمان بيته كان اكبر بيت في البد كان عنده محل مواد غذائية كبير وكان من اغني الناس في البلد
    المهم طبعا اهل العروسة مكنوش موافقين في الاول لكن صاحبه اللي هو اخوالعروسة ضغط عليهم
    لحد ما وافقو واتجوزت عزيزة من محمود وعاشت معاه 3 سنين بتوصفهم بانهم اسوا سنين عمرها
    خرجت من بيت فيه الكهربا والميه وراحت بيت بينورو باللمبة الجاز وبيشربو من الطرمبة
    اه نسيت اقولكو عزيزة كانت مدرسة بردو
    واخيرا استجاب القدر ونجحت عزيزة في طلبها الثالث للاعارة الي السعودية وطبعا محمود كان لازم يروح محرم معاها
    المهم اشتغل محمودفي مدرسة خاصة وعزيزة في مدرسة حكومي وقعدو في السعودية 11سنةكانو خلفو فيهم 6 ابناء 3بنات و3 صبيان
    في الفترة دي كانو طبعا بينزلو اجازات دا غير الاوقات اللي كان بيحصل فيها حالات وفاة لان حبشي ووالد ووالدة عزيزة ماتواثناء تواجدهم بالسعودية
    المهم كل اجازة من دي محمود كان ينزل يشتري ارض وبعد ال11 سنة كان عنده هو واخواته 2 فدان بفضل الله سبحانه وتعالي ثم محمود لان مكنش ليهم ارض خالص قبل مايسافر محمود وكانت الارض بتتكتب باسمهم التلاتة
    طبعا حبشي مات قبل مايجوز حد غير خديجة ومحمود اما الباقيين جوزهم محمود
    وبعد العمر دا كله فرحات واحمد فجاة وبدون مقدمات يهاجمو محمود وامه بكل عدم انسانية اورحمة
    ضربو محمود اللي كبر في السن وضربو امهم وطردوهم من البيت ومحمود كالعادة ضحي واشتري بيت تاني وقاعد فيه هو وامه وبنته وال3 الصبيان الصغيرين لان في اتنين اتجوزو
    بعد اللي انا حكيتهعن كفاح محمود وامه واللي حصل من احمد وفرحات يبقي وصف ابناء من الجحيم شوية

ياريت يا جماعةاسمع رايكم في القصة

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد 19 مايو 2024, 8:31 am